torsdag 11 april 2013

Rotfyllning med flytande föda

Under de närmsta dagarna är det flytande föda som gäller här hemma, i alla fall för min del.
Sedan tre veckor tillbaka håller jag på med en rotfyllning och det gör så förbaskat ont denna gång. Har fått tagit 2 panodil var fjärde timma efter att jag kom hem helt färdig med sprängande ömhet i både mun och huvud efter min tredje behandling igår eftermiddags.

Den första gången hamnade jag hos en riktig idiot, men det var akut och han var den som hade tid. Dit går jag ju ALDRIG mer! Helt galen var han, slarvade, fumlade och stressade något så fruktansvärt.
Till gången därpå frågade jag mig runt om tips på andra i området. Blev rekommenderad Tandea och ringde dem. Dom verkade väldigt seriösa både vid mitt telefonsamtal med dem samt vid första besöket.

Men denna gång blev jag djupt besviken och undrar både vad de är för lurendrejare och har för kunskap.



Priset kommer bli betydligt dyrare heter det eftersom min tand är så pass komplicerad med en extra tvär kanal. Dom ville inte ge mig ett tydligt besked av vad det kan hamna på vid mitt nästa besök.
Från början skulle det räcka med ett besök, sedan blev det ett till och nu ännu ett till.
Inför första besöket fick jag fylla i en hälsodeklaration eller vad dom nu kallade den för.
Jag informerade om att jag är gravid. Också om mina allergibesvär, som t.ex nickel och ett ämne som finns i plast och latex. Båda ämnena finns det gott om i deras verktyg och plastduken dom täcke munnen med under en rotfyllning.
Än idag har jag stickningar i tungan efter gårdagens behandling. Är rädd för att allergin ska bryta ut ännu mer vid nästa besök.
Det här känns inte alls bra, men jag vet inte heller vart jag kan vända mig eller vad jag ska göra nu.
Det känns inget roligt alls att hålla på med detta under graviditeten. Tankarna snurrar även hur skadligt det kan vara med både bedövningssprutorna, röntgen bilderna dom behövt tagit, all panodil och om barnet även kan utveckla samma allergiska besvär.
Kanske någon här kan svara på dessa frågor och fundering eller har egen erfarenhet.
Kommentera gärna detta inlägg!

Jag saknar min tidigare tandläkare som tyvärr slutade. Han beställde hem latexfria och nickelfria verktyg i den mån han kunde. Såg alltid till att jag inte hade några besvär av något slag efter varje behandling.

Eftersom jag inte kan bita ihop ordentligt, får det nu bli soppa här hemma tills det gått över.
Idag fick det bli morotssoppa med vitlöksbröd - dottern tyckte det var jättegott :)
I morgon planerar jag göra en krämig potatis och broccoli soppa.
Recept kommer strax!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar