tisdag 6 oktober 2015

Dags att rå om sig själv

Denna vecka var det dags för ett återbesök på Narva kirurg center, sju månader efter operationen av en ven som slutat fungera och som togs bort. 
Att venen var sjuk upptäcktes först när jag fått en remiss till navra kirurg center från en läkare på min vårdcentral som äntligen såg allvaret med mina blödande blodådror, vilket tidigare sagt bara kunde räknas som skönhets operation och inget annat.  
Egentligen är det sex månader efter en operation ett återbesök som gäller,
men jag sköt fram den tiden pga av jobbet.
Jag var på väg att skjuta upp det ytterligare, men är väldigt glad idag att jag valde att ta mer hand om mig själv istället för att hela tiden bara tänka på min arbetsgivare. 

Det var i vintras som jag tog bort en sjuk ven i benet efter att den spruckit upp med ytliga blödningar.
Andra gången, på två dygn det sprack upp, som skedde helt oförväntat vid sänggång, trodde jag först det var vår dotter som kissat utanför sängen innan jag tänder lampan och upptäcker chockad hur jag står i en stor pöl av mitt eget blod som bara fortsatte pumpa ut från vristen. Vi ringde 1177 men eftersom vi fick stopp på det behövde jag inte åka in direkt, utan hänvisad att istället få en akut tid dagen efter på vårdcentralen. 

96 % av operationer som den jag genomförde fungerar, men just för mig så fortsatte blod att tränga fram genom venen vilket kunnat leda till inre blödningar om vi inte gjorde något åt det nu. Så jag fick en akut tid två dagar senare. Till att börja med testar vi nu att injicera ett typ av skum som ska dra ihop venen. Men om ifall det inte lyckats till nästa återbesök så kommer det bli en ny operation, hoppas verkligen inte jag behöver det.

När jag ändå skulle in till stan,  passade jag på att ringa en hudklinik för att se om dom möjligtvis hade tid samma dag för att kolla upp lite misstänksamma hud fläckar och det passade just så himla bra då att Diagnostiska hud center hade fått ett återbud på en tid just den här dagen.

Besöket där resulterade med ett besked att två fläckar ska bort. Jag har ytterligare en fläck som jag länge velat ta bort, men det är inget farligt med den, utan den skulle kosta 2500.- att ta bort eftersom det räknas som skönhets operation.

Om någon har liknande problem så kan jag rekommendera dessa ställen väldigt varmt, proffessionell personal och som patient känner man sig verkligen väl omhändertagen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar