onsdag 26 mars 2014

En klok vit man

Idag hade jag ett mycket intressant konversation med två kvinnor från Afrika.

Den äldre kvinnan sa vad hon trodde att
-À white man know everything"!
Och menade att vad en vit man inte vet är inte värt att veta!
Jag blev nästan arg, mest ledsen och förundrande över HUR hon kunde säga och tro det.

De mest livsviktigaste grund pelarna i livet som fått mig att bli den jag är idag, har jag lärt mig genom mina möten med människor från andra länder och kulturer, av dessa har inte många varit vita.

I mitt "vita" samhälle har jag fått lära mig
-att slösa med våra tillgångar
- att köpa sånt jag vill ha istället för det jag behöver
- att utseende är viktigare än insidan
- att inte uppskatta och ta till vara på den fria skolan
- att pojkvän/flickvän är viktigare än skolan
- att nöjen och kompisar är viktigare än familjen
- att skylla sina problem på andra
- att inte ta ansvar för mina egna handlingar
- att inte fråga för mycket
- att sköta mitt eget liv, ensam är starkast
- att vara fördomsfull

Vad mina möten med människor från andra länder och kulturer lär mig:
- att familjen betyder allt
- att uppskatta och ta vara på all lärdom och undervisning
- att slösa kärlek istället för pengar på mina barn
- att respektera alla människor
- om du inte frågar får du inget svar
- om jag bara köpt vad jag haft behov av, ja då hade jag varit ägare till ett par miljoner idag!

Vi fortsatte prata om familje relationer.

Den äldre kvinnan beundrade min styrka och tyckte jag fick slita alldeles för mycket med barnen, hemmet och allt runt omkring. Hon har iakttagit mig att jag aldrig vilar, att jag hela tiden arbetar.

Detta är resultatet av ett "vitt" samhälle svarar jag henne då!
När det inte finns någon familj som hjälper dig och när vi köpt på oss för mycket och måste arbeta för att få inkomster som täcker den livsstil vi valt.

Båda kvinnorna berättade för mig om hur familjen i deras land hjälper varandra.
När ett barn föds, få flyttar mormor hem till sin dotter och stannar där som hjälp tills hon blivit stark nog att klara sig utan henne. En mamma i deras land får alltså hjälp av sin mor cirka ett halvår efter födelsen. Hennes enda uppgift är att amma! Att bära omkring och ta hand om den nyfödde bebisen, hushållet och allt annat, det sköter resten av familjen och släkten.

En annan klok och sann sak som sades var att:
" Man ska alltid vara sina barns bästa vän! Dom ska alltid kunna prata med sin mor om allting. Om dom inte kan det, det är då dom går ut på gatan för att hitta någon annan att prata med - och det betyder problem!"

Så vem är klokast?
Den vita eller den svarta kvinnan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar