lördag 13 december 2014

Hur 20 blev 50

Besöket hos frisören blev inte som förväntat. Någon som känner igen detta fenomen haha?!
Otroligt att det ska vara så svårt att inom service yrken vara lyhörd och kreativ med kunskap inom sin branch.
Det är så lätt att står där och babbla förtroende givande utifrån sitt eget ego utan att ha den blekaste aning om hur dum han egentligen låter.

"-Det är så viktigt att kunna prata och förstå hur sina kunder vill ha det med dagens konkurrens, sista man önskar är att kunden blir missnöjd och aldrig kommer tillbaka. Bla, bla, bla..."

Du din lille IDIOT!



För det första förolämpade du mig med att uttrycka dig att det faktiskt är ovanligt att man har så pass långt hår som jag hade när jag gjorde entré i er salong. Då först höll jag med aningen skämtsamt med ursäkt av tidsbristen för mig själv under senaste åren med barnen.
Skratt retande nog hade båda hans kvinnliga kollegor bara sådär 10 centimeter kortare än mig.
Men denna dagen ville jag inte bara slinka in snabbt som tusan för att toppa håret utan istället få tillbaka den frisyr jag än gång hade. Jag visade med händer och talade tydligt om med frisörens samtycke att det vore lagom klippa av strax ovan bysten.

När hela längden ihop knipsad klipptes bort efter hårtvätten i ett swish fanns det ingen återvändning.
Och just vid det tillfället hade han vunnit mitt förtroende så pass att jag lät honom få visa sitt slutresultat och fortsatte babbla och lyssna på allt hans dösnack om väder och vind.

Trots min aningen olustiga känsla över att han klippte bort mer än vi pratat om så lyckades han ändå föna och forma till ett fint fall på den nya frisyren att jag godkände den när jag gick därifrån.

Efter första tvätten hemma i min egen vrå kom missnöjet över mig. Men eftersom jag inte haft så här kort hår på över 30 år har jag både glömt och förträngt min hårkvalitet med självfall som självklart gör sig synligt när det inte längre finns någon tyngd kvar.

Panikslagen inför en julfest med jobbet flängde jag runt i affärer efter de perfekta hjälpmedlen.
På Åhlèns fick jag tur att få prata med en kassörska som egentligen var hårfrisörska och kunde rekommendera mig rätta produkterna för min hårtyp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar