söndag 4 januari 2015

Tid för smakupplevelse

Jag älskar alla tillfällen att få njuta av god mat och dryck.

Och att göra det är ett nyårslöfte jag lovade mig själv år 2000 som vi tillbringade i Sri Lanka, efter en flera veckor lång upplevelse rik resa igenom Indien. Att så länge jag har mina smaklökar kvar och har råd önskar jag få njuta av allt som livets goda har att bjuda på¨vid varje tillfälle som ges.
Mitt mål är att leva ett så nyttigt och hälsosamt liv som möjligt, Men att emellanåt få äta med och njuta med alla sina smaklökar och sinnen är också sunt för själen anser och tror jag mycket på.

Under alla dessa härliga lediga jul och nyårsdagar borde det funnits massor med tid för att njuta av lite annat än vad man i det vardagliga stressiga livet normalt hinner med.

Vi har varit bortresta de flesta dagar men väl hemma har vi efter en dagstur till köp centret kombinerat ihop följande menyer mellan och under helgerna som varit, utifrån vår budget efter alla julklapps inköp och reseutgifter mm.

NYÅRSBUFFÉ MED BARNEN

En middag som barnen uppskattar och kan hjälpa till
att både förbereda och duka till.

Oliver
Fylld avokado med avokado crème toppad med färska räkor
Små fetaost & spenatfyllda ugnspiroger

Hasselbackspotatis
Ugnsbakad fläskfilé med tomat, basilika, buljong
Färsk fräsch sallad på ruccola och cocktail tomater


Gott att dricka till denna maten och som passar både till förrätten samt varmrätten och dessutom bara innehåller 5,5 % alkohol, är ett vitt vin på druvan semillon sauvignon blanc av Lindeman´s. Vinet heter Early Harvest, ett friskt och fruktigt vin från Australien.


Till kaffet rekommenderar jag Saturnus alkoholfria Päronglögg, servera gärna som kall avec.





Till efterrätt fick barnen vara med och bestämma och då blev det naturligtvis Jordgubbsgräddtårta fylld med chokladmousse och vaniljcremé

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar