torsdag 22 januari 2015

Cannelloni utan kackerlacka

Det var väldigt länge sedan jag lagade cannelloni. 

Men idag när jag stod framför pasta hyllorna i närbutiken fick jag syn på något jag aldrig tidigare lagt märke till fast dessa troligtvis säkert funnits på marknaden i många år.
Nu blev jag inspirerad att testa.  Så dessa åkte genast ned i varukorgen tillsammans med hackad spenat och en bit ricotta ost.
Resultatet blev fantastiskt gott och uppskattat av hela familjen både barn och vuxna.

Vad dom inte känner till är mina tankar och minnen som tar mig tillbaka 15 år i tiden till en restaurang vid stranden i Indien. Min upplevelse den kvällen fick mig att avstå från denna vanligtvis läckra rätt under många år.
När mörkret lagt sig och det dagliga strömavbrottet kom, passade ändå restaurang personalen på att laga färdigt och servera mat till deras gäster.
Av det lilla ljusskenet från lyktan på bordet hittade vi rätt på tallrik och glas.
Plötsligt knastrade det till i munnen. Första tanken var sten från bladspenat
Men i det svaga skenet kunde vi se två långa spröt sticka fram ut ur den rullade pastan. Behöver jag berätta mer...?

Nåväl, den här kvällen var det andra ingredienser.
Och här kommer receptet!
Rör ihop fräst hackad gul lök med hackad spenat och ricotta.
Täck botten av en ugnsform med Bechamelsås
Fyll pastan med spenat och ricottaröran och lägg ned i formen, häll över resten av bechamelsåsen. Gratinera i ugnen ca 30 minuter i 200 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar