onsdag 27 november 2013

"Attans, där blev jag lurad Igen"!

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur farliga baby morötter är och min ångest över att jag själv låtit mitt barn äta av dessa vid dom tillfällen som vi har besökt Mc Donalds.

I dag hände det igen att vi hamnade på Mc Donalds. På väg hem från doktorn för allergitest på vår lilla Isadora, blev vi plötsligt vrål hungriga. Och längs vägen finns det bara Mc Donalds så vi gick dit.




Till dotterns Happy meal beställde vi äpplen denna dag. Medan jag slurpar i mig mitt kaffe börjar jag fundera över dessa små klena klyftor som ligger där i påsen.
Hm..? Vad skulle göra dessa mer hälsosammare än morötterna? Varför har de inte oxiderat och blivit bruna och varför är skalet så otroligt skinande?


Innan jag skaffade barn var jag väldigt bestämd med att mina barn ska aldrig få växa upp på Mc Donalds, dom skulle överhuvudtaget aldrig ens få sätta sin fot innanför deras område. Jag visste mycket väl till all matfusk och var noga med vad jag handlade hem för råvaror.

Så ser det inte alls ut längre kan jag berätta!
Som småbarns förälder med mycket stress och liten plånbok lurar man sig själv att köpa den maten som är billigast och som läggs framför näsan på en i butikerna.
Och varje gång jag lämnar butiken tänker jag två saker
"Attans, där blev jag lurad Igen"!
Men samtidigt " Wow, vad billigt jag kom undan"!

Denna grymma marknadsförings teknik som företag använder sig av. Egentligen borde det vara olagligt eftersom dom faktiskt lurar och därmed utnyttjar människor i en utsatt situation.

Sen hade jag önskat och tror faktiskt på detta, att om fler "nyttiga" matkedjor hade funnits och lyckats förstå sig på och använda sig av samma marknadsförings tekning som tex Mc Donalds gör, så hade dom nog också lyckats rätt bra.
För innerst inne så vill vi ju alla må bra och framför allt att våra barn gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar