onsdag 13 november 2013

Hälften vunnit

Rätt ska vara rätt!
Sedan jag fick barn sopar jag inte längre saker under mattan utan numer
försöker jag i den mån jag kan att kämpa för rättvisa vad det mesta än gäller.
Mycket handlar det ju trots allt om mina barns framtid.
Nu senast har jag varit i rätten för att kräva min tidigare hyresvärd på återbetalning av för mycket hyra.

Hyreslagen säger nämligen att oavsett om man hyr rum som inneboende eller i andra hand så ska en skälig hyra endast stå för de antal kvadratmeter man hyr. Undantag gäller om lägenheten är möblerad eller det finns andra förmåner som hyresvärden låter ingå, då kan denne lägga på en rimlig summa ytterligare.
Länge har det varit många som tjänat mycket pengar på att utnyttja andra människor i utsatta situationer som inte för tillfälligt kunnat skaffat sig ett första hands kontrakt utan istället fått betalat skyhöga hyror till dessa eremiter, som jag väljer att kalla dem för.

Till vår fördel hade vi fått hjälp av den juridiska avdelningen hos hyresgästföreningen med underlag och dokumentation inför rätten. Det som oftast blir det jobbigaste i processer med fall som detta är att den åtalade vanligtvis brukar komma med osanna påståenden allt för att slippa bli återbetalningsskyldig.
Detta hända oss.


Vi har blivit anklagade för både det ena efter det andra. T.ex. har vi enligt hyresvärden "förstört" hennes lägenhet, vilket kommer kosta henne en förmögenhet att renovera.
Att få sin lägenhet renoverad var en väldigt stor önskan av henne redan långt innan vi flyttade in, dessvärre hade hon inte fått det erbjudandet av bostadsföreningen och kände nog inte riktigt till sina egna rättigheter. Denna lägenhet var i mycket dåligt skick med behov av både nya tapeter samt nya golv.
Tapeterna var så gamla att dessa rullat upp sig i hörn och skarvar. Och jag min ärliga klantskalle har vid ett tillfälle skickat henne ett email där jag skrivit och bett om ursäkt för att vår dotter råkat komma åt en bit av tapeten som hängde lös och lyckades dra bort den biten. Det mailat kunde ha kostat mig mycket.



Eftersom hyresnämnden vill försöka lösa fall så omgående som möjligt med en överenskommelse mellan de olika parter utan att behöva skicka ärendet vidare föreslog de nu en rimlig summa för den åtalade att betala oss inom närmsta dagarna. Då var jag också tvungen att sänka mitt tidigare krav, vilket till slut var nere i hälften av det ursprungliga yrkandet som hyresgästföreningen räknat ut.

Som sagt - bättre lite än ingenting alls. Nu har vi i alla fall inte bara låtit oss utnyttjats utan istället försökt skapa lite mer rättvisa i vårt samhälle
- det är så jag får tänka!
Det som sved mest är att i och med vi accepterade det slutliga budet eller överenskommelsen om återbetalning av hyran, känns det även som att vi skulle godkänt hennes lögner och påhitt om förstörelse med mera och det känns inte helt rätt för en känslig person som mig utan det får ta liten tid för mig att bearbeta det innan jag kommer kunna släppa detta helt och hållet, glömma och gå vidare med total lycka över att vi faktiskt idag har vunnit i rätten!

Tips! Om du har fått betalat för hög andra hands hyra har du inom tre månader efter att du flyttat ut möjlighet att skicka in ett krav på återbetalning av hyran från hyresvärden. Du har rätt att kräva återbetalning tom ett år tillbaka i tiden. 

1 kommentar:

  1. Vad stolt jag blir över dig! Upp till kamp!! Hatar när folk tar och utnyttjar ens situation.

    Petra Gradin

    SvaraRadera