torsdag 24 oktober 2013

Det var på tiden...

Att jag lämnade mitt tidigare förhållande när jag gjorde det.
Besöket av två kvinnor från kvinnojouren och socialtjänsten på öppna förskolan idag fick mig att förstå ett och annat. Deras information öppnade mina öron och förstånd att lyssna på tidiga varningssignaler.

Det första jag sa när jag bjöds in till att lyssna var -
Nja, jag känner ju inte direkt att jag har behov för det där just nu.
Men tänkte att det kan ändå vara intressant att höra vad det finns för hjälp att få om det skulle uppstå ett problem i ens egen familj, granne eller annan närstående. Så ok jag bestämde mig för att ändå lyssna, vilket jag absolut inte ångrar.
Jag säger fortfarande att jag inte har något behov av det idag MEN jag fick lära mig en hel del om beteendet hos personer som är inblandad i relationer där våld förekommer.

Våld är så otroligt mycket mer än bara fysiskt och psykiskt! Till våld räknas även bland annat materiellt och ekonomiskt! Alla börjar de oftast smygande med någon typ av kontroll som till exempel att personen inte tycker om ditt klädval, maten, vänner....
Det ska tilläggas att dessa männen oftast tidvis är väldigt trevliga att umgås med och har en hög social kompetens utåt sett.

Idag är jag så himla glad att jag lämnade mitt tidigare förhållande med den skrämmande tanke på hur det hade kunnat slutat. Inget säger att det hade blivit värre men ibland är det bättre fly än illa fäkta!

Så tveka aldrig att rådfråga dem vid funderingar.
Tänk på att det kostar inget att fråga men det kan kosta dig och dina barn mycket om du inte gör något! Dom ger dig tips på tidiga signaler hos en våldsam person.
Detta kan även gälla en granne eller annan i din bekantskap.

Var rädd om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar