tisdag 8 oktober 2013

Vinbärs cheeeescake

För några helger sedan fick jag min frys påfylld med diverse av naturens delikatesser när släkten från Norrland kom förbi på besök. Förutom hjortron, blåbär, lingon, kantareller, svartvinbärssaft m.m fick jag ett par liter med röda vinbär.
Här delar jag med mig av recept på en väldigt enkel och god rödvinbärs paj.

Sätt ugnen på 225 grader
Smält 150 g smör
Blanda 3 dl vetemjöl, 1 1/2 dl socker, 1 krm salt, 1 krm bakpulver.
Häll i det smälta smöret och rör ihop snabbt.
Tryck ut degen i pajform som är ca 26 cm i diameter.
Häll på bären ca 5 dl, sockra eventuellt lite lätt
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter

Gott att servera till; Vispa grädde med lite vanillinsocker.


Önskar du lyxa till pajen, kan du lägga ett lager med cheescake ovan på.

Dela 125 g Philadelphia ost i en bunke, blanda ned 3 stycken äggulor (en i taget), 1/2 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, några droppar färsk lime. Rör försiktigt ned 2 dl vispad grädde.
Frys minst 4 timmar, ta fram ca 30 minuter före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar