fredag 9 mars 2012

Sanningen om Försäkringskassan

Dom flesta jag känner har någon gång under livet hamnat i en tvist eller haft krångel med Försäkringskassan. 
Jag har själv haft mina egna problem med dem. Värst var det i samband med en konflikt med det konspirations vårdsystemet vi har i Sverige. 
Den läkare jag gick hos på Vårdcentralen påstod att hon fått restriktioner av Försäkringskassan att inte förlänga min sjukskrivning om jag inte tog den medicin hon ville skriva ut till mig. I stället för att ta reda på exakta problemet som jag önskade, vad som orsakat det och hur och vad jag kunde göra själv för att åter bli bra. Ett annat krav läkaren ställde på mig för att bevilja mig att bli sjukskriven och kunna få ersättning från försäkringskassan var att jag skulle söka ett nytt arbete och skriva in mig på arbetsförmedlingen. 
Det är inte det lättaste att hitta ett nytt arbete inom två veckor, som dessutom är ergonomiskt anpassat för just din kropp. 


Jag går inte frivilligt till läkare och hade levt med smärta i ryggen till och från under ett par års tid med tron att det inte var något allvarligt. Men vid denna tidpunkt kunde jag knappt komma upp ur sängen och smärtan hade spridit sig över hela kroppen. Jag grät när jag bar hem ett mjölkpaket från affären, när jag försökte diska hade jag så ont att jag kippade efter andan av smärta. Att något var fel i kroppen och att det absolut inte går att arbeta med att packa upp och lyfta varor i butik och lager är inte så svårt att konstatera i en sådan situation. Det kunde ju även alla mina arbetskollegor intyga. Men det var ju inte jobbet i sej som utlöst smärtan och problemen. I så fall skulle det kallats arbetsskada och det var det inte. 


Det slutade med att jag accepterade att läkaren skrev ut recept för att få bli sjukskriven. Men jag valde att inte hämta ut dessa piller. I stället bekostade jag själv mina besök hos .....och med hjälp av andra alternativa läkarmetoder blev jag också bra tillslut. 
Vad dom jag gick hos gjorde var att först ta reda på vad var felet och vad var orsaken. För att sedan kunna hitta bäst anpassad rehabiliterings metod. 
Det visade sig att en två år tidigare diskförskjutning som nonchalerats av vården och även mig då, hade under en längre tid påverkat övriga kroppen. En fel kroppshållning som berodde på värkarna bidrog till felbelastning av muskulaturen och en muskelinflammation som spridit sig. Jag fick även reda på att jag var för "överrörlig". Ett nytt ord och begrepp som kändes totalt förvirrande för mig, eftersom jag blivit stel som en pinne av all smärta. 


Att ta ansvar för sin egen hälsa har stor betydelse för mig. Att inte förlita sig på att få hjälp från varken vården eller försäkringskassan vid behov. Men det kostar och för mig blev det dyrt!

Jag är starkt mot att mina skattepengar går till ett system som inte fungerar. 
På en sida som heter Folkvet.nu kan ni läsa ett brev från en insändare som arbetar på Försäkringskassan som delar med sig av Sanningen! Läs hennes kommentar HÄR

Följande två kommentarer till inlägget är värda en stor applåd. 


"
Det tror fan att dom tycker att folk ska arbeta trots sjukdom eftersom man på Försäkringskassan kan arbeta full tid trots diagnosen hjärndöd." 

" Han sa ju det gud fader när någon frågade varför Sverige blivit förskonade från naturkatastrofer typ. Afrika har sin torka, Amerika sina orkaner, Asien sina tsunamis. Han sade.Sverige har inte skonats från katastrofer, dom har Försäkringskassan "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar