tisdag 14 februari 2012

Smeknamn på barn - rätt eller fel?

Om ett barn har blivit tillgivet ett namn, är det då ok att dom redan i 1-2 årsåldern blir kallad för smeknamn på förskolan av andra barn och fröknar?
Att kärt barn har många namn är helt acceptabelt. Har nog själv tusen olika ord jag använder när jag tilltalar vår dotter, vanligtvis "lilla hjärtat" och "mammas älskling".
Men jag har inte riktigt bestämt mig än vad jag ska tycka om att man inte främst lär barnet själv och dom i barnets närmsta närhet barnets riktiga namn. En av fröknarna frågade mig häromdagen om det var ok att dom kallade Grace-Marie för Graci istället? Vilket dom redan gjort i över ett halvår sen hon började där.
-Nja, ni kallar ju henne redan för det, både ni och alla de andra barnen, så det är väl ok. Slank det ur mig.
När jag berättade för min man blev han mer upprörd. -Vi har väl inte döpt henne till "Graci"?!
Visst förstår jag att hennes kompisar kommer ge henne smeknamn i tonåren och det är helt ok för mig. Men jag vill nog helst att både hon och de närmsta lär sig uttala hennes riktiga namn först och främst.
Vad tycker ni andra, hur och vad tillåter ni att andra kallar era barn för när de är så små?

2 kommentarer:

  1. Hej intessant inlägg. synd att det inte finns fler kommentarer... Jag arbetar själv i förskolan och har en diskution med mina kollegor som har smeknamn på många barn, som även kan vara helt orelevanta till barnens tilltalsnamn dessutom, jag tycker inte att det är ok, av flera orsaker dels det du tar upp, men också att barnen i förskoleåldern kanske inte riktigt kan säga ifrån om de inte vill bli kallade för smeknamnet (hände på mitt jobb då det efter lång tid kom fram att en fyra åring inte alls ville bli kallad för det smeknan hon kallades av pedagoger och andra barnen. Men man kan också vända på det och ställa sig frågan varför får vissa smeknamn och inte andra? är de som får smeknamn mer omtyckta än de som inte får något? det kanske inte gäller i erat fall då man kan se det som att eran dotters smeknamn är en förkortning på hennes tilltalsnamn (menar absolut inte att det är bättre eller mera rätt än något annat smeknamn) men det är en sida att tänka på också. Det jag kan tycka är ok är om föräldrarna kallar barnet vid en förkortning av barnets tilltalsnamn, det kan jag erkänna att även jag gör, men vid närmare tanke kanske man borde fråga om det oxå...?? Så nä jag håller helt och hållet med dig eller kanske mer din man (?) att alla barn för ett namn och bör så kallas av förskolepersonalen! På mitt jobb smeknamnen nästan helt försvunnit, det kan vara någon personal som glömmer bort sig i bland och det kan jag köpa eftersom de använt smeknamn så länge... men nu i stället har det blivit så larvigt att vissa kollegor menar att då ska inte personalen få ha smeknamn heller... och de är mest jag då som blir "utmärkt" eftersom jag har drivit på smeknamns frågan men går under ett smeknamn själv, Catta istället för Catherine... jag försöker då säga att mitt smeknamn är själv valt och att det inte alls är samma sak som att vi "hittar på" och använder smeknamn på barnen... ojoj nu blev det en lång kommentar till det du skrivit... Det sista jag ska säga är att om ni inte redan gjort det så tycker jag att ni ska prata med personalen på förskolan och säga hur ni känner, att ni vill att eran dotter ska tilltalas vid hennes tilltalsnamn!!!
    /Catta

    SvaraRadera
  2. Tack Catta för din kommentar! Jag gillar det du skrivit:)
    Och jag kommer att prata med personalen om detta nu.

    SvaraRadera