tisdag 17 september 2013

En läroplan för livet

Jag hade verkligen önskat att all information om bland annat försäkringar och annat som är viktigt att ha ordentligt med kunskap om i dagens samhälle och "Pappers-Sverige" borde definitivt ingå i skolverkets läroplan.

Jag satt precis i möte med en försäkrings-rådgivare från Trygg Hansa som gjorde hembesök för nyteckning av försäkring på vår minsta dotter samt uppdatering av befintliga försäkringar som vi har hos dem sedan tidigare.

Under mitt liv har jag både betalat dubbla försäkringar, varit oförsäkrad, haft fel försäkringar samt haft försäkring men inte kännedom om den ekonomiska hjälp jag kunnat fått vid tidigare tillfällen.

När jag i våras väntade vårt senaste underverk så tecknade jag Trygga barn med extra försäkring.
När jag kom hem efter en komplicerad förlossning med kejsarsnitt, väntade jag ca en vecka till innan jag orkade ringa mitt försäkringsbolag för att fråga om det fanns någon hjälp från dem beträffande min sjukhusvistelse, sjukskrivelsen och förlossningen. Jodå, visst fanns det!
Och inom 4 dagar fanns pengarna redan på mitt bankkonto. 7000:-!!!

Då frågade jag mig själv varför i hela friden har jag inte tidigare känt till allt detta. Det har ju funnits hur mycket hjälp som helst att få från dem. I stället har jag kämpat på under svåra tider och bekostat mycket själv som jag aldrig ens hade behövt.

Jag tror inte att jag är ensam om detta i vårt land. Ett land med befolkning som förlitar sig på vår trygga samhälle med sjukförsäkring och social ekonomisk hjälp vid behov.
Många blir lurade när dom tecknar avtal med en fackförening att dom är försäkrade genom Folksam och kan få hjälp därifrån om något händer. Suck! Säger jag bara.
Folksam fick jag bråka med bara för att få ut min stulna cykel som hittats men som först stod i karantän hos polisen om en annan eventuell ny ägare skulle dyka upp. Någon från Folksam hade hämtat ut Min cykel! Vad fick jag istället? 80 :- för en cykel som kostade ny ca 5000:- Då bad jag dom flyga och fara.

All den här informationen hur vi klarar oss i detta pappersland som kan kännas som en enda stor djungel ibland, det borde vara en självklarhet att få lära sig i skolan, under samhällslektion eller allmänkunskap. Anser att detta är tusan så mycket viktigare än Wilhelm Moberg!

1 kommentar:

  1. Jaha nu har Folksam gjort bort sig igen
    http://www.expressen.se/kvp/josefina-fick-tanderna-utsparkade-av-ett-gang/

    SvaraRadera