onsdag 24 juli 2013

Att lära barn ringa efter hjälp!

För många år sedan såg jag ett väldigt intressant avsnitt med Oprah Winfrey. Det handlade om barn som lärt sig av sina föräldrar hur de ringer efter hjälp vid olyckor och annat. Det handlade även om hur de kan hjälpa till att skydda sig från att bli kidnappade. Programmet visade barn som ända ner i två års ålder klarade av att ringa sos. Imponerande!

Just nu har jag en vecka kvar till planerat kejsarsnitt.
Det kommer att bli kejsarsnitt denna gång pga för lågt liggande plasenta, livmoderkakan ligger för lång ner och täpper till för barnet att kunna födas normalt.
Vid föregående förlossning av vår dotter drabbades jag väldigt svårt av havandeskaps förgiftning. Så är det inte det ena är det något annat.

Den senaste tiden har jag mått väldigt dåligt fysiskt. Förutom övriga värkar som pågått under längre tid har jag börjat drabbats av yrsel och även varit nära att svimma ute en dag när jag var på väg hem från affären ensam med dottern.
Jag blev ganska skrämd och bestämde mig för att försöka lära min dotter vad och hur hon kan göra om något skulle hända.
I går kväll lade jag in SOS numret 112 under favorit på min Iphone och visade hur hon kunde ringa oavsett det gäller doktor, ambulans, branbil eller polis.
Vi tränade på att ringa till dotterns pappa och till sin mormor.
Jag vill även lära henne att kunna slå 112 från en vanlig mobil telefon.
Men viktigast tror jag borde vara att också försöka lära sitt barn att vara lugn och att allt kommer gå bra oavsett vad.

Har du några bra tips och råd eller egen erfarenhet hur vi kan hjälpa vår barn och samtidigt oss själva och lindra vår oro.
Kommentera gärna detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar